Kapıkule Gümrüğünin İhracatcıya Engeli
Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) 08 Ocak 2019 Salı günü, InterContinental İstanbul Otel'de düzenlediği basın toplantısında UTİKAD Yönetim kurulu başkanı Emre Eldener yaptığı 2018 yılı değerlendirmeleri ve 2019 beklentileri hakkındaki konuşmasında ticaret yarası haline gelen nasırlarmış sorun, Kapıkule’deki tır kuyruklarının maliyeti yer alıyordu. Lojistik sektörünün büyüklüğü, lojistik performans endeksi”nde yükselmek için yapılması gerekenler, hizmet ihracaçları, İstanbul havalimanı’nda kiralar, Tio yönetmeliği, Öneriler ve 2019 yılı beklentileri şeklinde Genel olarak bazı konu başlıkları ile basın mensupları bilgilendirildi.
Başkan Eldener, Kapıkule’deki TIR kuyruklarını hep biz lojistikçiler konuşuyoruz. Aslında bu konu çözüldüğü zaman en çok rahatlayacak olan ihracatçılar. Her araç Kapıkule’de ortalama 2 gün bekliyor. Bir aracın bir günlük gecikmesi yaklaşık 150 euroya neden oluyor. İki günde 300 euroya neden oluyor. Kapıkule’den günde 2.450 araç geçiyor. Araçların beklemelerinden dolayı haftalık gider 735 bin euro. Yıllık 35 milyon eurodan daha fazla maliyete neden oluyor.”acı tabloyu gözler önüne serdi.
Basın toplantısına UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Emre Eldener haricinde yönetim kurul üyeleride katıldılar. Başkan Yardımcıları Turgut Erkeskin - Cihan Yusufi, Yönetim Kurulu Üyeleri Nil Tunaşar, Ayşem Ulusoy, Ekin Tırman, Berna Akyıldız, Rıdvan Haliloğlu, Serkan Eren ve Genel Müdür Cavit Uğur Sunum sonrası Basın mensuplarının soruların cevaplandırdı. Sektöre önerileride getirerek katkıda bulundular.
UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Emre Eldener “Dış ticarette ithalatımız 170 milyar dolara düştü ve ithalat ihracat rakamları birbirine neredeyse eşitlendi. Burada sevindirici olansa ihracat rakamlarında şu ana kadarki en yüksek oranlara ulaşmamız oldu. Türkiye’nin büyük ihracat hedefleri var ve STK’lar, ihracatçılar, üreticiler, kamunun tüm organları daha iyi sonuç alma odaklı çalışıyor. Önümüzdeki 4-5 yıl içinde çok daha yüksek rakamlara ulaşacağı görülüyor. Bu durum gayet ümit verici”açıklamalarında bulundu.
Başkan Emre Eldener “Türk lojistik sektörünün büyüklüğü PwC’nin (PricewaterhouseCoopers) yaptığı değerlendirmelere göre, 2018’de sektörün büyüklüğünün 372 milyar TL olduğu görülüyor. Bu rakam GSYH’nin yüzde 12’sine denk geliyor.Lojistik Performans Endeksindeki gösterge, 2007 yılında 34. sıradayken, 2012’de 27. sıraya kadar geldik. Daha sonra aşağıya doğru gitti ve 2018’de 47. sıraya kadar geriledik. Bizi aşağıya çeken önemli etkenlerden biri gümrük kriterleri. Altyapıda durumumuz iyi. Uluslararası sevkiyat kriterinde de maalesef gerilemeler var. Endekste şu an 11 yılın en kötü sırasındayız. 2018 yılında mal bedeline göre taşıma yöntemleri incelendiğinde denizyolu ile yapılan taşıma yüzde 65, havayolu ile yapılan taşıma yüzde 12, karayolu ile yapılan taşıma yüzde 22, demiryolu ile yapılan taşıma ise yüzde 1 oranında kaydedildi.”rakamları paylaştı.
Emre Eldener Lojistik Performans Endeksi’nde yükselmek için UTİKAD olarak önerilerini sundu. “Taşıma işleri organizatörü firmalarının gümrük müşavirlerinden hizmet alarak yurtdışı ve yurtiçi müşterilerine gümrükleme hizmetini diğer hizmetlerin tamamlayıcısı olarak sunulabilmesi. Risk analizi kriterlerinin değiştirilmesi. Lojistikte dual eğitim sisteminin kurulması. Taşıma işleri organizatörünün İzinli Gönderici Belgesi alabilmesi. Gemi varış bildirimlerinin EDI Sistemi üzerinden otomatik olarak varılması.” dedi.
Eldener, TİM, Türkiye’nin 500 Büyük Hizmet İhracatçısı seçiminde, toplam hizmet ihracatı yaklaşık 23 milyar dolar. İlk 500’de derneklerinin 42 üyesi var olduğunu, 42 firmanın toplam cirosusunun 4.5 milyar dolar.tutarında, hizmet ihracatı ise 2.3 milyar dolara ulaştığını,. hizmet İhracatçıları Birliği’nde aktif olarak görev aldıklarını aktardı.
Eldener ayrıca “Yeni havalimanında ofis kiraları metrekare başına 100 euro. Bu kira ücretlerinin çok yüksek olduğun düşünüyoruz. İstanbul Havalimanı ofis kiralarının TL bazında belirlenmesi gerekiyor. Taşıma İşleri Organizatörlüğü Yönetmeliğinin yürürlüğe girişi 6 ay süreyle ertelendi. 150 bin TL yetki belgesi ücreti nedeniyle orta halli şirketlerimiz için yönetmeliğin ertelenmesini talep ettik. 6 ay süreyle ertelendi. Biz ücretin de sembolik hale getirilmesini talep ediyoruz.”isteklerini bildirdi
2019 yılıyla ilgili beklentilerin ise şöyle açıkladı. “ Lojistik Performans Endeksi kriterlerinde ilerleme göstermek için lojistik ve gümrük süreçlerinin iyileştirilmesi. Transit ticaretin kolaylaştırılması ve ülkemizin hak ettiği payı alması. Türkiye Lojistik Master Planı çalışmalarının tamamlanmasını istiyoruz. Lojistik sektörünün teşviklerden daha kapsamlı yararlanmasını istiyoruz. E-ticaretin geliştirilmesini istiyoruz. İstanbul Havalimanı’na geçişin sorunsuz sağlanmasını istiyoruz. Endüstri 4.0 ve Blockchain teknolojisinin getirdiği olanakların sektöre adaptasyonun sağlanması. Kombine taşımacılığın teşvik edilmesini istiyoruz.”dedi
yilmazparlar@yahoo.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder